Met de trein naar Rome: treintickets & praktische informatie
Wilt u met de trein naar Rome? Of juist van Rome met de trein naar Nederland of België? Dat is prima mogelijk, al is het wel een lange reis.
Hoe verloopt de treinreis naar Rome?
Vanuit Nederland is Rome per trein bereikbaar met slechts één overstap. U bent dan wel twee nachten onderweg. Vindt u dat te lang? Dan kunt u ook deels overdag reizen. Als u met zo min mogelijk treinen wilt reizen, neemt u in Nederland de directe nachttrein naar Innsbruck. U stapt de volgende ochtend uit in München en heeft hier alle tijd om de grootste stad van Beieren te bezoeken. In de avond keert u terug naar het station, waar de directe nachttrein naar Rome op u wacht.
Het is ook mogelijk om overdag per ICE naar München te reizen. Het is wel belangrijk om dan in München een ruime aansluiting te plannen, om te voorkomen dat u de nachttrein naar Rome niet mist.
Wilt u van Rome naar Nederland of België, dan gaat de reis precies andersom.
Foto: Nightjet Amsterdam - München - Innsbruck. Copyrights: Rob Dammers, CC-BY 2.0
Waar moet ik rekening houden bij deze treinreis?
Het meest eenvoudige manier van reizen is om twee nachten achter elkaar de nachttrein te nemen. Sommige mensen kunnen goed slapen in de nachttrein, maar niet iedereen. Als u deels overdag reist moet u er rekening mee houden dat u vaker moet overstappen. Helaas is onze ervaring dat aansluitingen in Duitsland met enige regelmaat verloren gaan. We adviseren daarom drie uur overstaptijd te hanteren in München. U wilt immers de nachttrein niet missen.
Kiest u voor de nachttrein? Dan is het goed om te weten dat de treinen verschillende soorten accomodaties hebben. Er zijn vaak zit-, lig- en slaaprijtuigen. Een hele nacht zitten zal voor de meeste mensen niet comfortabel zijn. In een ligrijtuig deelt u de coupe en zijn er vier ligplekken. U slaapt op een vrij harde bank. Voordat u gaat slapen zit u op dezelfde bank. Een klein ontbijt is inbegrepen (1 broodje met jam en een koffie). Het meeste comfort krijgt u in het slaaprijtuig. Daar boeken we een privé coupé voor u en kunnen de stoelen in het rijtuig worden omgebouwd tot bedden. In het slaaprijtuig heeft u een kleine wastafel in uw coupé. WC is in de regel gedeeld. De meeste rijtuigen hebben ook een gedeelde douche. Enkele coupes hebben eigen ook een eigen douche/wc. Deze, zogenoemde 'Deluxe' coupes zijn zeer snel uitverkocht. Maanden vooraf reserveren wordt aanbevolen.
Wat kost een treinreis naar Rome?
Dat hangt af van verschillende factoren. Maar u moet al snel rekenen op zeker € 300 voor 2 personen voor een enkele reis. Enkele prijsvoorbeelden:
- Een ticket Nederland - München overdag is verkrijgbaar vanaf € 37,90 maar kost in de regel tussen de € 50 a € 80 per persoon. Rond vakanties kan het duurder uitpakken. Voor twee personen moet u dus circa € 120 a € 180 rekenen.
- Een ticket voor de nachttrein Nederland - München kost in het ligrijtuig maximaal € 139 per persoon. Soms kunt u voor € 220 - € 300 een volledige coupe boeken. Dat is de prijs voor de hele coupé, niet voor één persoon. In het slaaprijtuig bent u € 239 kwijt voor een eenpersoonscoupe en vaak € 378 voor een coupe voor 2 personen. Als er een deluxe coupe beschikbaar is, dan komt er € 20 per persoon bij.
- Bij de nachttrein München - Rome betaald u maximaal € 149 per persoon voor een ligplek in het ligrijtuig. Vaak kunt u een volledige coupé boeken voor € 229 - € 279. Dat is de prijs voor de hele coupe, niet per persoon. In het slaaprijtuig bent u € 229 kwijt voor een coupe voor 1 persoon. Voor een double bent u € 358 kwijt (2 personen). Een coupe met douche en wc? Dan komt er € 20 per persoon bij, dus € 398.
Hoe koop ik een treinticket naar Rome?
- U kunt bij ons een offerte aanvragen via contact@treinrondreis.nl. Schrijf daarin duidelijk wanneer u wilt vertrekken, vanaf welk station, hoeveel personen, op welke wijze en welke accomodatie. We geven u dan een prijsopgave. We rekenen voor losse tickets € 20 boekingskosten per boeking.
Laatste nieuws
- 3 november 2024
- 1 september 2024
- 25 maart 2024
- 6 oktober 2024